Всъщност може да изглежда странно, но рекордът по изпита бира у нас е от 1990 г. – 700 млн. литра. Това реално все още е социалистическото производство. После потреблението рязко пада. Най-ниската точка е 1997 г., когато достига 303 млн. литра. От тогава обаче бавно върви нагоре, а бирените фабрики в България често изтъкват историята си. Обявяват как са основани в миналия или по-миналия век от някой чешки или немски пивовар. И понякога си приписват имена и марки, без въобще да имат нещо общо с тях.
„СОЦИАЛИСТИЧЕСКО СВЕТЛО”
Докато лидер на БСП беше Михаил Миков, централата на „Позитано“ 20 бе превърната в склад за бирата с марка „Социалистическо светло пиво“, а местните структури бяха задължени да я продават и рекламират. На последния събор на „Бузлуджа“ бяха продадени 20 000 бутилки по 1,2 лв. всяка.

ЛАБОРАТОРИЯ
В добива на разхлаждащата течност са впрегнати не само експерти от хранително-вкусовата промишленост. Около смесването на съставките се забъркаха и политически скандали. Помним светлата памет на покойниците Ваньо Танов и Мишо Бирата.

ЛИЦА
В рекламните кампании през различни периоди от време се включиха фолкдивата Мара Отварачката, актьорът Славчо Пеев и големите от футбола Стоичков и Туньо.

ТЕХНОЛОГИЯ
Бирарията пред пивоварната на Кьошковете в Шумен беше ресторант №1 по времето на соца.

ДРАМА
Мъка и страдание у феновете, производителите и доставчиците на бира предизвиква всеки инцидент, при който се унищожават неконсумирани количества.

НЯКОГА
По времето на соца работещите труженици се редяха на опашки за касите с бира. Пиенето по заведенията беше лукс и несвойствено за морала.

БИРА-СКАРА
Легендарната бира-скара - един от символите на живота по време на соца.

КОЛЕКЦИЯ
Някои от ценителите на бирата не само консумират съдържанието на бутилките, но и ги колекционират с неподражаема страст. Има, разбира се, и събирачи на етикети.

СВАЛКА
Дори свалките на култови места като Хисарлъка над Кюстендил не минаваха без бира. Бомбичката е предпочитана.

АГИТТАБЛО
Понеже рекламата беше мръсна дума по времето на социализма, пивоварните използваха агиттабла, витрини и снимки. И без теоретична подготовка обаче беше ясно, че сексът продава.
