ГАЗ-13 „Чайка“
С черния си матов лак и сребристата ламперия този автомобил привлича погледите и днес. Той олицетворява представата за лукс от 60-те години на миналия век. „Чайка“ - любимата кола на Никита Хрушчов - е била създадена за нуждите най-вече на висшите представители на съветската номенклатура.
Те бяха мечта за мнозина през социализма, за тях се чакаше ред или се пускаха връзки. И днес мнозина си спомнят с умиление за тях - колите съветско производство, пише „Дойче Веле“.
ВАЗ 2101 "Жигули" е първият автомобил, произведен във Волжките автомобилни заводи. За прототип е използван италианският „Фиат“ 124. ВАЗ 2101 е негово лицензирано копие, което бързо печели слава в СССР и в страните от Източния блок и се превръща в символ на съветското автомобилостроене. Нито един друг модел на ВАЗ не е произведен в по-голям тираж от „Лада“ 2101.
В Съветския съюз притежаването на личен автомобил дълго време беше непостижим лукс. През 1965 г. годишното производство достигна 200 хил. бройки. За сравнение: през същата година в Западна Германия са били произведени над 3 милиона автомобила, или 15 пъти повече, отколкото в СССР. Затова съветските граждани трябваше да чакат години за кола, пък и да имат много добри връзки.
За разлика от ВАЗ 2101, "Победа" не е копие на западен автомобил. "Победата" е изцяло съветска разработка и гордо носи името на великата победа на СССР във Втората световна война.
За прототип на мотоциклетите, произведени в Ирбитския мотоциклетен завод (ИМЗ), е използван един западен модел, вдъхновил също така и производителите на "Харли Дейвидсън". На съвместни учения с Вермахта преди началото на Втората световна война Червената армия открива качествата на германския BMW-R-71. Как обаче конструктивните планове са стигнали до Съветския съюз, остава тайна и до днес.
За образец на този автомобил е послужил „Опел Кадет“. Първият вариант се произвежда до 1955 г. и се води "Москвич" 400. Десет години по-късно третото поколение на клонинга на „Кадет“ - моделът 408 - придобива нова физиономия. Около 40% от годишното производство на "Москвич" се изнася в чужбина, като половината от този износ е предназначен за Запада. Москвичи известно време се сглобяват и в България.
Наричат ГАЗ-21 "Волга" "мерцедеса на Изтока". Навремето можеха да си го позволят само представителите на висшата номенклатура. Първият човек, летял в Космоса - Юрий Гагарин, - също го придобива. За особени заслуги тогавашното съветско ръководство му подарява една черна волга със салон в небесносиньо.
„Запорожец“ 965 се славеше като най-евтиния автомобил в целия Източен блок. Той е произвеждан серийно от 1960 до 1994 г. в Запорожките автомобилни заводи ЗАЗ (днешна Южна Украйна). От 1967-а колата, наричана в България саркастично "сапунерка", се изнася и в тогавашната ГДР под съкратеното название "Запорож" или "Запо".
ВАЗ, ГАЗ и ЗАЗ – властелините на пътя през социализма
Трябваше да чакаш години за кола и да имаш здрави връзки
0 коментара

Все още няма коментари